Principiālo pasākumu izvēle akustiskā diskomforta novēršanai, to iespējamās efektivitātes vērtējums
Stratēģisko prettrokšņa pasākumu izvēleLai veiksmīgāk izprastu stratēģisko prettrokšņa pasākumu butību visupirms jāapskata LR likumdošana attiecībā uz stratēģiskko rezultātu izveidi. Trokšņa stratēģiskajās kartēs noteiktā teritorijā (aglomerācijā) tiek ietvertis ceļu satiksmes, dzelzceļa satiksmes, lidostu un rūpnieciskās darbības trokšņa avoti un to radītās trokšņa emisijas izplatīšanās, kas izteikta ar trokšņa rādītājiem. Katra trokšņa avota veida radīto trokšņa izplatīšanos atspoguļo atsevišķās kartēs. Principiālo pasākumu izvēle akustiskā diskomforta novēršanai, to iespējamās efektivitātes vērtējumsTab. 1.
Tabulā 2. parādīts piemērs, iedzīvotāju skaitam, kuri dzīvo ēkās, kuru trokšņa radītāju vērtības, kas noteiktas 4 m virs zemes pie trokšņa iedarbībai visvairāk pakļautās fasādes. Izvērtējot trokšņa samazināšanas pasākumu darbības principus, izvietojumu un pamatotības lietderības kritērijus, nepieciešams noteikt attiecīgās teritorijas prettrokšņa pasākumu izmaksu lietderību. Pēc akustiskās diskomforta zonas prettrokšņa pasākumu veikšanas nozīmīguma, ņem vērā esošās teritorijas statusu, trokšņa rādītāja līmeņa robežlielumu pārsniegumu un apjomu.
Var tikt izvēlēti papildus nosacījumi un kritēriji pie prettrokšņa pasākumu veikšanas lietderības novērtēšanas, kas saistīti ar robežvērtību pārsnieguma sagaidāmo izmaiņu diskomforta zonā pēc trokšņa avota rekonstrukcijas vai izbūves. Piemēram, kā viens no izmaksu faktoriem varētu kalpot trokšņu barjeru cenas (bez būvniecības un pamatu izmaksas) svārstās no 40 Ls līdz 200 Ls par vienu kvadrātmetru. Pirms iepriekš projektētiem trokšņa ietekmes stratēģiskiem pētījumiem un piemērotiem prettrokšņa pasākumu veidu realizācijas, ieteicams veikt atsevišķu teritorijas (aglomerācijas daļas) aktuālo novērtējumu, kas samazinātu risku nelietderīgi izmantot iepriekš plānoto pasākumu realizācijā nepieciešamos resursu. Tehniski-ekonomiskam pamatojumam, būtu jābalstās vienīgi uz inženiertehniskiem apsvērumiem (piemēram, var barjera būvēt ņemot vērā topogrāfijas atrašanās vietu, vai būtisku trokšņa samazināšana tiks sasniegta netraucējot piekļuvi trokšņa avota tehniskām apkopes vietām. Pamatotību ir vairāk subjektīva kritērija par iespējamību. Par lēmuma prettrokšņa pieņemšanu vai noraidīšanu jābalstās uz virkni faktoru, ne tikai vienu kritēriju. Piemēram, lietderīgi apskatīt kritēriju, kas veidojas no iedzīvotāju atrašanās laiku teritorijā attiecībā pret laiku, ko iedzīvotāji pavada telpā. Kā viens no svarīgākiem tālākas stratēģisko prettrokšņa rezultātu analīzes apstrādes darbībām seko rīcības plāna izstrāde. Kuru izstrādā stratēģisko trokšņa avotu ietekmes novēršanai, samazināšanai vai esošā stāvokļa saglabāšanu teritorijās, kurās trokšņa rādītāji atbilst robežlielumiem. Rīcības plānā ietver informāciju par aglomerācijas, autoceļa, dzelzceļa līnijas vai lidostas, kā arī citu trokšņa avotu raksturojošiem parametriem, institūcijas aprakstu, kas nodrošinājusi trokšņa stratēģisko karšu un rīcības plāna izstrādi, īsu piemēroto normatīvu aprakstu, spēkā esošos trokšņa robežlielumus ēkām un teritorijām, cilvēku skaita novērtējums, uz kuriem iedarbojas troksnis, dominējošo trokšņa avotu īss raksturojums un uzlabojamiem paredzētās situācijas, veiktie un plānotie pasākumi (arī ilgtermiņā) trokšņa samazināšanai vai esošās situācijas saglabāšanai teritorijās, kurās trokšņa rādītāji atbilst šo noteikumu prasībām. |